Procedure

De Klachtencommissie stelt naar aanleiding van uw klacht een onderzoek in. Indien de Klachtencommissie uw klacht gaat behandelen, wordt de beklaagde om een verweerschrift gevraagd. De Klachtencommissie zal bepalen of de afhandeling van de klacht mondeling of schriftelijk verloopt. Als er wordt besloten de klacht mondeling te behandelen, zult u een uitnodiging voor een hoorzitting ontvangen.

Nadat uw klacht is behandeld doet de Klachtencommissie uitspraak. De uitspraak van de Klachtencommissie is een zwaarwegend advies aan de professioneel begeleider en het bestuur van StiR.

Hieronder wordt de procedure stapsgewijs uitgelegd.

Stap 1

U dient uw klacht in bij de betreffende professioneel begeleider. De professioneel begeleider heeft op uw klacht gereageerd, maar u bent niet tevreden over de uitkomst.


Stap 2

Nadat u stap 1 heeft doorlopen kunt u via deze website een klacht indienen bij de Klachtencommissie.


Stap 3

Nadat u de klacht via deze website heeft ingediend, ontvangt u direct via een e-mailbericht een bevestiging van het indienen van uw klacht.

Ook ontvangt u een inlogcode en wachtwoord om uw klacht online te volgen.


Stap 4

Nadat de klacht is ontvangen zal de Klachtencommissie met de professioneel begeleider contact opnemen en vragen of zij binnen twee weken contact met u wenst op te nemen om te pogen om alsnog tot een onderlinge oplossing te komen.

Mocht de professioneel begeleider binnen deze termijn geen contact met u opnemen of vinden dat de Klacht als afgehandeld kan worden beschouwd, dan wordt de procedure voortgezet. In dat geval wordt overgegaan naar stap 5.


Stap 5

Als de Klachtencommissie uw klacht in behandeling neemt vraagt zij de professioneel begeleider om een schriftelijke reactie (verweerschrift) op uw klacht. Indien er een hoorzitting wordt gepland, worden u en de professioneel begeleider hiervoor uitgenodigd.

De Klachtencommissie kan ook voor een schriftelijke behandeling kiezen. Of de klacht kan inmiddels opgelost en/of ingetrokken zijn.


Stap 6

Zodra de reactie van de professioneel begeleider op uw klacht door de Klachtencommissie is ontvangen, wordt u daarover geïnformeerd.


Stap 7

De hoorzitting vindt plaats.

Tijdens de zitting wordt uw klacht door de Klachtencommissie mondeling behandeld. U kunt uw klacht mondeling toelichten en reageren op het verweerschrift van de professioneel begeleider. Ook de professioneel begeleider kan haar standpunt mondeling toelichten.

De zitting is niet openbaar; de Klachtencommissie bepaalt wie er ter zitting aanwezig mag zijn. U kunt zich door een gemachtigde laten bijstaan. U dient de naam van uw gemachtigde voordat de zitting plaatsvindt aan de Klachtencommissie door te geven.

Aan het eind van de zitting geeft de Klachtencommissie aan of zij voldoende informatie heeft om over uw klacht een oordeel te geven. De Klachtencommissie kan ook besluiten de klacht aan te houden, omdat zij meer informatie nodig heeft of omdat nader overleg tussen partijen gewenst is.

Soms komen partijen ter zitting alsnog tot een oplossing.


Stap 8

De Klachtencommissie doet uitspraak binnen zes weken na afsluiting van de hoorzitting of, indien geen hoorzitting plaatsvindt, binnen zes weken nadat het verweerschrift is toegezonden.

De uitspraak van de Klachtencommissie is een zwaarwegend advies aan de de professioneel begeleider en het bestuur van StiR.

De Klachtencommissie kan de termijn van zes weken verlengen. Indien dit het geval is worden partijen hierover geïnformeerd.