Veelgestelde Vragen

Hier vindt u antwoord op de meest gestelde vragen rondom het indienen en de behandeling van klachten. Zoek hier het antwoord op uw vraag voordat u contact met ons opneemt.

  • Tegen wie kan ik een Klacht indienen?

    De Klachtencommissie StiR behandelt klacht tegen professioneel begeleiders die geregistreerd zijn bij StiR. Op de website van StiR kunt u nagaan of de professioneel begeleider lid is van StiR.

  • Hoe kan ik een klacht indienen bij de Klachtencommissie?

    U kunt uw klacht indienen via deze website. Uw klacht kan door de Klachtencommissie pas in behandeling worden genomen, als uw klacht aan een aantal voorwaarden voldoet. Aan de hand van een aantal vragen kunt u zelf beoordelen of de Klachtencommissie uw klacht kan behandelen.

    Lees voor het indienen van uw klacht eerst de informatie over de commissie en de procedure.

  • Binnen welke termijn moet ik mijn klacht indienen?

    U moet uw klacht indienen binnen twee jaar nadat de gebeurtenis heeft plaatsgevonden waarover u een klacht wil indienen. Als de begeleiding van u door de professioneel begeleider na die gebeurtenis is voortgezet dan wordt deze vervaltermijn verlengd met 2 jaar vanaf de beëindiging van deze begeleiding, met dien verstande dat er een absolute vervaltermijn geldt van 5 jaar na de gebeurtenis.

  • Wat kost het indienen van een klacht?

    Voor het indienen van een klacht betaalt u een bedrag. Als uw klacht in behandeling wordt genomen, wordt u gevraagd om dit bedrag te betalen als waarborgsom. Als de klacht gegrond blijkt, wordt dit bedrag terugbetaald.

  • Hoe lang duurt het voordat de Klachtencommissie uitspraak doet over mijn klacht?

    Nadat de Klachtencommissie uw klacht heeft ontvangen, besluit zij of een mondelinge of schriftelijke behandeling van uw klacht zal plaatsvinden. Als een hoorzitting wordt gepland, ontvangt u daarvoor een uitnodiging. De hoorzitting wordt meestal zo’n zes weken nadat u uw klacht heeft ingediend, ingepland. Na de hoorzitting ontvangt u in de regel binnen zes weken bericht over het besluit van de Klachtencommissie.

  • Wanneer vindt er een hoorzitting plaats?

    Indien de Klachtencommissie een hoorzitting noodzakelijk acht, worden u en de betreffende professioneel begeleider uitgenodigd voor een hoorzitting. Tijdens deze hoorzitting kunt u uw klacht mondeling toelichten en reageren op het verweerschrift van de tegenpartij.

  • Hoe verloopt een hoorzitting?

    Tijdens de zitting wordt uw klacht door de Klachtencommissie mondeling behandeld. U kunt uw klacht mondeling toelichten en reageren op het verweerschrift van de professioneel begeleider. Ook de professioneel begeleider kan haar standpunt mondeling toelichten.

    De zitting is niet openbaar; de Klachtencommissie bepaalt wie er ter zitting aanwezig mag zijn. U kunt zich door een gemachtigde laten bijstaan. U dient de naam van uw gemachtigde voordat de zitting plaatsvindt aan de Klachtencommissie door te geven.

    Aan het eind van de zitting geeft de Klachtencommissie aan of zij voldoende informatie heeft om over uw klacht een oordeel te geven. De Klachtencommissie kan ook besluiten de klacht aan te houden, omdat zij meer informatie nodig heeft of omdat nader overleg tussen partijen gewenst is.

    Soms komen partijen ter zitting alsnog tot een oplossing.

  • Moet de professioneel begeleider de uitspraak van de Klachtencommissie overnemen?

    Nee, de dienstverlener is niet verplicht de uitspraak van de Klachtencommissie over te nemen. De uitspraak van de Klachtencommissie is een zwaarwegend advies aan de betreffende dienstverlener. In de meeste gevallen neemt de professioneel begeleider het advies van de Klachtencommissie over, maar zij is daartoe dus niet verplicht.

  • Welke sancties kan de Klachtencommissie StiR opleggen?

    Indien een Klacht (gedeeltelijk) gegrond wordt verklaard dan kan de Klachtencommissie een of meer van de volgende sancties opleggen:

    - gegrond verklaring zonder oplegging van een maatregel;
    - een waarschuwing;
    - een berisping;
    - het bestuur van StiR adviseren tot doorhaling van de registratie bij StiR.